Monday, January 18, 2010

Η ΒΑΛΙΤΣΑ ΜΕ ΤΟΝ ΘΗΣΑΥΡΟ

Ενα παλιό βαλιτσάκι "έκρυβε" την ιστορία, μέσα σε ασπρόμαυρες φωτογραφίες, της 20χρονης πορείας του θεάτρου "Αυλαία"

Μπορεί ένα μικρό βαλιτσάκι να «χωρέσει» ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας του ελληνικού θεάτρου; Κι όμως, μέσα από ένα στραπατσαρισμένο βαλιτσάκι του ΄50 που έπεσε στα χέρια παλαιοπώλη στο Μπιτ Παζάρ, ξεπήδησε ολόκληρη η ιστορία του θεάτρου «Αυλαία» από τις αρχές της δεκαετίας ΄60 έως τις αρχές του 1980.

Αλέξης Μινωτής, Κατίνα Παξινού, Ελλη Λαμπέτη, Δημήτρης Χορν, Μάνος Κατράκης, Σοφία Βέμπο αλλά και Αλίκη Βουγιουκλάκη, Ντίνος Ηλιόπουλος, Λάμπρος Κωνσταντάρας, Ρένα Βλαχοπούλου, Ξένια Καλογεροπούλου, Νίκος Ρίζος είναι μερικά από τα ονόματα που «παρέλασαν» στις δύο σκηνές του θεάτρου «Αυλαία», την θερινή και την χειμερινή.
Μέσα από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες που βρέθηκαν φυλαγμένες στη βαλίτσα, όλοι οι μεγάλοι πρωταγωνιστές του ελληνικού θεάτρου βρίσκονται επί σκηνής, διασκεδάζουν σε νυχτερινά κέντρα παρέα με το ζεύγος που εκμεταλλεύονταν το θέατρο, τους Παναγιώτη Κάσση και Λέλα Σκορδούλη και τους αφιερώνουν αυτόγραφα εκφράζοντας την αγάπη τους.

Το «Αυλαία» που ανήκει στην "Χριστιανική Αδελφότητα Νέων Θεσσαλονίκης» (Χ.Α.Ν.Θ.) νοίκιαζαν, από την αρχή της λειτουργίας του, το ζεύγος Κάσση- Σκορδούλη. Ο Κάσσης όπως αναφέρεται στο "Λεξικό της Ελληνικής Μουσικής"του Τ. Καλογερόπουλου, γεννήθηκε στην Αίγινα το 1918 και ήταν διακεκριμένος τενόρος του ελαφρού μουσικού θεάτρου. Με τη σύζυγό του, υψίφωνο Λέλα Σκορδούλη, δημιούργησαν τον πρώτο οπερετικό θίασο για το εξωτερικό και έμειναν στην Κων/πολη 7 μήνες αντί για 45 μέρες που είχαν αρχικά προγραμματίσει να μείνουν. Το 1952 βρέθηκαν στην Αίγυπτο και στη συνέχεια περιόδευσαν σε όλη την Αφρική, με συναυλίες κλασικής όπερας, οπερέτας και ελληνικών δημοτικών τραγουδιών. Καταλήγοντας το 1955 στο Γιοχάνεσμπουργκ, ανέλαβαν τις παραστάσεις της Ελληνικής Κοινότητος Γιοχάνεσμπουργκ και έμειναν εκεί έως το 1962, οπότε γύρισαν στη Θεσσαλονίκη και δημιούργησαν την Οπερέτα στο Στρατιωτικό Θέατρο. Στη συνέχεια ασχολήθηκαν με θεατρικές επιχειρήσεις αναλαμβάνοντας τα θέατρα Δημοτικού Κήπου, "Αυλαία" (χειμερινό) και τέλος, τη θερινή "Αυλαία».

Η αφοσίωσή τους στο θέατρο φαίνεται και από τα λόγια των ηθοποιών που τους υπογράφουν αυτόγραφα όπως ο Μάνος Κατράκης που τους αποκαλεί «χρυσούς και αγαπημένους του φίλους» ή ο θεατρικός συγγραφέας Μίμης Τραϊφόρος που τους στέλνει με μία κάρτα, την αγάπη του από το Λονδίνο. Σε άλλες φωτογραφίες ο Κάσσης, μεταξύ άλλων, συνοδεύει τη Ρένα Βλαχοπούλου και τον Λάμπρο Κωνσταντάρα στα μπουζούκια, υποδέχεται τον Ντίνο Ηλιόπουλο στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ενώ διακρίνεται σε φωτογραφία από τον γάμο του Κώστα Χατζηχρήστου.

Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η ηθοποιός του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος Σοφία Λάπου η οποία γνώριζε προσωπικά το ζεύγος Κάσση- Σκορδούλη, «αν και τους καταμαρτυρούσαν ότι ήταν δύσκολοι επιχειρηματίες, ήθελαν να βοηθήσουν το θέατρο στη Θεσσαλονίκη και κρατούσαν σε πολύ καλό επίπεδο την επιλογή των παραστάσεων».
«Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι όλες οι παραστάσεις του Κουν ανέβαιναν και στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρό τους» αναφέρει η κ.Λάπου. Την άποψή της συμμερίζεται και ο δημοσιογράφος Λευτέρης Κογκαλίδης, καλλιτεχνικός συντάκτης την εποχή εκείνη στην εφημερίδα «Ελληνικός Βορράς». «Ο Κάσσης ήταν ένας εξαιρετικός άνθρωπος και ως διευθυντής του «Αυλαία’, μαχόταν για το θέατρο. Αλλωστε σ΄αυτόν οφείλεται ότι ο Μινωτής και η Παξινού δώσανε παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Το 1990 η λειτουργία του θερινού θεάτρου «Αυλαία» σταμάτησε λόγω επεκτάσεων εγκαταστάσεων της ΧΑΝΘ και των εργασιών για την κατασκευή χώρου στάθμευσης.

Το χειμερινό «Αυλαία» συνέχισε τη λειτουργία του και το 1997 ανακατασκευάσθηκε από τον «Οργανισμό Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης- Θεσσαλονίκη 1997» αλλά οριστική «αυλαία» έπεσε στις 22 Σεπτεμβρίου του 2005, όταν ξέσπασε πυρκαγιά στο θέατρο που στεγάζονταν στον 1ο και 2ο όροφο της βόρειας πτέρυγας των κτηριακών εγκαταστάσεων του Μεγάρου της Χ.Α.Ν.Θ., επί της οδού Τσιμισκή.NATAΣΑ ΚΑΡΑΘΑΝΟΥ

No comments:

Post a Comment